HALSUAN METSÄSTYSSEURA ry

Yleistä Halsuan Metsästysseurasta

Perustettu 4.9.1946
Vuokrattuja maita on n.36 000 ha.
Jäseniä/ metsästysoikeudellisia metsästyseurassa on noin 370.

Halsuan Metsästysseuran haulikkoampujat ovat menestyneet hyvin, viime vuosina tilanne on entisestään parantunut 2004 valmistuneen Suomen pohjoisimman täysimittaisen trap-radan myötä.

Metsästysseurassa on elinvoimaista kenneltoimintaa. Ajokoirat ja hirvikoirat ovatkin saaneet hyviä koetuloksia .

Halsuan maastoissa liikkuu monipuolinen riistakanta. Syksyisin on usein nähtävissä suuria peuralaumoja hakemassa lisäeinestä pelloilta. Metsäpeuroja onkin Halsualla metsästetty jo muutamia vuosia. Suurpetohavaintoja tulee Halsuallakin vuoden mittaan useita, eivätkä ahmankaan jäljet ole harvinaisuus.

Hirvijahti on Halsuallakin näkyvin metsästyksen muoto. Halsuan Metsästysseurassa on kaksi hirvijahtiseuruetta, ns. Ylikylän ja Kirkonkylän porukat, yhteensä nämä seurueet keräävät jokasyksyiseen jahtiin n.100 metsästäjää. Vuosittain vuorollaan seurueet järjestävät hirvipeijaiset, joihin on kutsuttu kaikki, ruokailijoita onkin käynyt useita satoja.

Pienriistakannat ovat viimevuosina osoittaneet elpymisen merkkejä. Jäniksiä ja rusakoita on näkynyt mukavasti ja metsäkanalintujen määräkin on kohtuullinen. Muutaman vuoden ajan on ilonaiheena ollut runsastunut peltopyykanta, nyt näitä pieniä peltolintujamme näkyy tämän tästä.